Recensie: Free in Deed

Free-indeed-herrie-site-3.0

Free in Deed vertelt het verhaal van gebedsgenezer Abe en Melva, alleenstaande moeder van twee. Het zoontje van Melva, Benny, gaat gebukt onder een autistische stoornis. Nadat hij van school wordt gestuurd en Melva tevens in een weinig toeschietelijk zorgsysteem lijkt te zijn gestrand, komt Melva in aanraking met de kleine kerkgemeenschap van Abe. De kerkgemeenschap gelooft dat Benny is bezeten door de duivel en redding nodig heeft. Abe en een aantal medegelovigen zijn ervan overtuigd dat God hem wil gebruiken om Melva en haar zoon te helpen. Terwijl Abe worstelt met zijn eigen verleden en naarstig op zoek is naar verlossing, voelt hij een sterke verantwoordelijkheid om de demonen van Benny uit te werpen.

De film biedt slechts weinig informatie over de geschiedenis van deze personages en het verhaal wordt voornamelijk gedragen door de verbeelding van hun emoties. Regisseur Jake Mahaffy weet dit echter op een dusdanig sterke wijze te verbeelden, dat je toch emotioneel betrokken raakt en de film je aandacht vast blijft houden. Door steeds te wisselen tussen de gebedsgenezingen in de kerk en de problematiek in het huis van Melva, schetst Mahaffy een sterk contrast tussen hoop en wanhoop en troost en verdriet. Naarmate de film vordert wordt het onderscheid echter steeds vager en wordt de kerk een plaats waar de emoties hoog oplopen en het verhaal uitloopt op een catastrofaal dieptepunt.

Free in Deed toont hoe dun de scheidslijn kan zijn tussen een hoopvol, sterk geloof en obsessief religieus fanatisme. Maar bovenal toont deze film menselijkheid; de onmacht en wanhoop die men kan voelen in een schijnbaar onverschillige samenleving en de zoektocht naar erkenning en houvast. Een ware tragedie die je raakt tot op het bot.

Geschreven door: Aline Willemsen

Regisseur: Jake Mahaffy
Release: 31 maart 2016